Bliv inspireret af ægte resultater!
Dyk ned i motiverende succeshistorier fra mennesker, der har taget rejsen med Nupo. Uanset om du søger inspiration, praktiske tips eller et fællesskab, der forstår både udfordringer og sejre, finder du her historier, der kan guide dig på din vej.
Vil du dele din egen oplevelse og blive en del af vores inspirationsunivers? - så klik her og fortæl din historie!
Lovgivningsmæssige rammer for kommunikation om vægttab
Som producent af fødevarer og diætprodukter er Nupo underlagt både EU’s fødevareforordninger og nationale regler, herunder reglerne for ernærings- og sundhedsanprisninger (EF nr. 1924/2006). Det betyder, at vi ikke må kommunikere om specifikke vægttab i kilo eller hastighed (fx antal kilo pr. uge eller måned) – heller ikke hvis det er reelle kundeeksempler eller gennemsnitlige resultater.
Disse typer udsagn vil blive betragtet som uautoriserede sundhedsanprisninger, medmindre de er godkendt af EU’s fødevaresikkerhedsagentur (EFSA). Det gælder også brugen af formuleringer som "tabte 10 kilo på 2 måneder" – selv når det er dokumenteret og sandt – da det kan opfattes som vildledende og give forbrugeren urimelige forventninger.
Producenter må derfor udelukkende anvende godkendte anprisninger, fx dem der er tilknyttet en TDR (Total Diet Replacement eller en VLCD (Very Low Calorie Diet) som:
“Erstatning af alle daglige måltider med en TDR/VLCD bidrager til vægttab.”
Vi kan godt kommunikere, at et produkt er klinisk dokumenteret til vægttab, og vi må nævne, at det er en fuldkosterstatning med alle nødvendige næringsstoffer, men vi må ikke kvantificere resultatet – heller ikke i testimonials.
Disse regler gælder alle producenter og markedsførere i EU og er til for at sikre korrekt og ansvarlig kommunikation omkring sundhed og ernæring.